Komplexní program primární prevence
Programy všeobecné primární prevence
Kdy objednat programy všeobecné primární prevence?
Když potřebujete programy pro standardní třídu bez výrazných kázeňských problémů, s nulovým nebo minimálním výskytem daného rizikového chování.
Cílem je preventivní působení na žáky v dané oblasti, předání informací, nácviky žádoucích dovedností.
S ohledem na komplexnost, návaznost a efektivitu naší práce doporučujeme zvolit témata do jednotlivých ročníků podle našeho katalogu. Pokud vás z různých důvodů naše nabídka neosloví a máte-li zájem o jiné téma, lze se po předchozí konzultaci s našimi lektory domluvit na jejich realizaci.
Nabídka pro ZÁKLADNÍ školy
V každém ročníku se zaměřujeme na jedno konkrétní téma, které však lze požadavkům školy přizpůsobit. Věkové zařazení má doporučující charakter.
- 1. ročník - „Chovám se bezpečně“ – dvouhodinový program na téma: co je bezpečí, jak se chovat bezpečně v oblasti zdraví, sexuálního obtěžování, obtěžování od cizích lidí…
- 2. ročník - „Nejsme jen spolužáci, ale i kamarádi“ – dvouhodinová lekce zaměřená na uvědomění si a rozlišování žádoucího a nežádoucího chování v kolektivu a důležitosti navazování přátelských vztahů.
- 3. ročník - „Nikotin mě neláká“ – dvouhodinový program na téma: co je to závislost, nebezpečí nikotinu, návykové látky se zaměřením na vytvoření postoje k nim v této věkové kategorii.
- 4. ročník - „Bavím se i bez alkoholu“ - dvouhodinový program na téma: nebezpečí závislosti, co je to alkohol a alkoholismus, rizika s ním spojená.
- 5. ročník - „Jak se nestát závislým na počítači“ - dvouhodinový program zaměřený na rizika přílišného trávení času na počítači, netolismus, gamblerství a podporu různorodého trávení volného času dětí.
- 6. ročník - „Jsem, jaký jsem“ - šestihodinový program na téma: sebevědomí, sebepřijetí a řešení problémů v pubertě.
- 7. ročník - „Nenechám se vyprovokovat“ - šestihodinový program zaměřený na téma: agresivita, její zvládání a její alternativy. Způsoby a možnosti alternativních forem chování v zátěžových situacích, nácvik asertivních dovedností.
- 8. ročník - „Co smím, nesmím a musím" - šestihodinový program zaměřený na právní vědomí, převzetí odpovědnosti sám za sebe, právní zarámování některých situací z běžného života žáků.
- 9. ročník - „Kdo jsem, kam jdu, co chci"- šestihodinový program zaměřený na téma: sebepercepce, hodnotová orientace, můj pohled do budoucnosti, přechod na střední školu.
Dále v nabídce:
Novinky:
- "Emoce nejsou nemoce" - dvouhodinový program zabývající se zážitkovým způsobem základními lidskými emocemi, jejich funkcí a EQ.
- "Nemusíte na nás křičet" - program zaměřený na podporu autoregulace chování - žáci budou mít možnost být konfrontováni se způsoby utišení a zvládání třídy a dostanou doporučení, jak mohou aktivně participovat na pozitivním chování ve třídě.
- "Cesta k dospělosti" - dvouhodinový program zaměřený na vnímání rozdílu mezi dětským a dospělým přístupem s životu a sobě samému.
- "Mluvím i beze slov" - program zabývající se neverbální složkou komunikace, který zdůrazňuje význam gest, mimiky a postoje v mezilidském kontaktu.
- "Rizika pornografie" - program zabývající se prevencí závislosti na pornografii vysvětlí žákům rizika a dopady sledování pornografie na vztahy a psychosexuální vývoj jedince.
- "Co vše chceme sdílet" - pro druhý stupeň ZŠ zaměřený na všeobecná rizika a možné formy zneužití sdílených osobních údajů, fotek a videí online.
- "Lehké drogy" - program pro 8. ročník ZŠ a pro SŠ věnující se specifické skupině návykových látek, vysvětlující rizika a další aspekty užívání a související legislativy v ČR.
- "Mindfulness" - dvouhodinový program pro II. stupeň ZŠ a pro SŠ zaměřený na soustředění, všímavost a kontakt se svým já.
- "Čelíme dezinformacím" - dvouhodinový program pro II. stupeň ZŠ a pro SŠ zaměřený na dezinformace a kritické myšlení.
Stálá nabídka:
- „Je nám spolu dobře“ – podpora pozitivních vztahů a posilování vazeb mezi žáky ve třídě. (Vhodné pro třídy s nenarušenými vztahy. V opačném případě volte program selektivní primární prevence)
- „Spolupracující třída“ – v rámci prožitkového programu dochází k pojmenování a nácvikům základních principů fungující spolupráce ve skupině.
- „Umím říci ne" – způsoby a možnosti alternativních forem chování v zátěžových situacích, nácvik odmítání a asertivních dovedností.
- „Stop posměchu“ – program zabývající se prevencí posměchu, rozlišení škádlení a posmívání. Žáci si při něm mohou uvědomit pocity, jaké oběť posměchu zažívá, v rámci nácviků si vyzkouší, jak se lze v modelových situacích zachovat.
- „Stop šikaně“ – program, ve kterém jsou dětem předány základní informace o šikaně. Je při něm kladen důraz na posilování zdravých postojů žáků formou her a nácviků.
- „Spojení tříd“ příprava na sloučení dvou kolektivů, práce s pozitivy i obavami spojenými s touto změnou. Vhodné pro období druhého pololetí. V případě, že ke sloučení nedojde, lze hodiny využít po dohodě na jiné téma. Na přípravný program lze po spojení navázat adaptačním programem vedeným k upevnění nové třídní identity.
- „O stupeň výš“ – program věnovaný zpracování změn souvisejících s přechodem žáků na druhý stupeň.
- „Třída a třídní – jeden tým“ – program vhodný pro třídy, které mají nového třídního učitele. Je zaměřen na vzájemné sblížení, podporu dobré komunikace a poznání třídního učitele. Vyjasnění toho, co je pro obě strany (třídu i třídního) ve vzájemném vztahu podstatné a důležité.
- „Prožitkové zmapování rolí“ - Pokud žáci ve třídě znají své sociometrické pozice, zvyšuje to stabilitu vztahů ve třídě. Tento dvouhodinový program zahrnuje zpracování pozic ve třídě spolu s návaznou prací se zjištěnými skutečnostmi. Věnujeme se především přínosům a rizikům jednotlivých rolí pro třídní kolektiv.
- „Bezpečně na internetu“ – program zaměřený na problematiku sdílení a ochrany osobních údajů na internetu, zahrnuje nácvik vhodných reakcí v potencionálně nebezpečných situacích.
- „Jak se bránit kyberšikaně“ – program zahrnuje specifikaci pojmu kyberšikana, osvojení zásad prevence a základních reakcí při jejím výskytu.
- „Stinné stránky internetu“ - cílem tohoto programu je, aby žáci dokázali rozpoznat, které stránky na internetu mohou iniciovat rizikové chování.
- „Kluci – holky – láska“ – práce s pojmy gender a stereotyp, pojmenování a sdílení očekávání, která mají žáci v současné době od partnerského vztahu. Program je vhodný pro vyšší třídy druhého stupně ZŠ.
- „Začátky intimního života“ – program věnován otázkám souvisejícím se startem aktivního sexuálního života, prevenci sexuálně rizikového chování a rozlišení fyzické a psychické intimity. Program je vhodný pro vyšší třídy druhého stupně ZŠ.
- „Stejní nebo jiní?“ – program s cílem otevřít diskusi o předsudcích a stereotypech v oblasti národností, ras a náboženského vyznání apod. Program je vhodný pro vyšší třídy druhého stupně ZŠ.
- „Kdo jsem a kam patřím“ - dvouhodinový program zaměřený na rozbor stylů mládeže s jejich riziky a dopady, např. emo, gothic, punk a další. Program je vhodný pro vyšší třídy druhého stupně ZŠ.
- „Jsem spokojený ve svém těle“ - dvouhodinový program na téma přijetí vlastního těla i sebe sama v kontextu poruch příjmu potravy.
- „Musím každou výzvu překonat?“ - dvou- až čtyřhodinový program zaměřený na téma rizik, se kterými se žáci mohou setkat u některých druhů adrenalinových sportů. Řeč bude také o strachu a o tom, zda bát se je přirozené či nikoli. V případě potřeby může být zařazen i pohled na věc z hlediska zákona. Program je vhodný pro vyšší třídy druhého stupně ZŠ.
- „Drogové závislosti, aneb co si vlastně pomyslet“ - dvou až čtyřhodinový program věnovaný postojům k drogám, jednotlivým fázím závislosti, uvědomění si, jak droga může ovlivnit život člověka, pokud do něj vstoupí.
- "Život není jenom online" - dvouhodinový program varující žáky před netolismem a syndromem FOMO.
- "Hrozí i Vám - virus HIV" - dvouhodinový program, jehož cílem je seznámit žáky s riziky AIDS a s prevencí jeho vzniku.
Nabídka pro STŘEDNÍ školy
Novinky:
- "Lehké drogy" - program věnující se specifické skupině návykových látek, vysvětlující rizika a další aspekty užívání a související legislativě v ČR.
- "Chci tu práci" - dvouhodinový program zaměřený na přípravu k pracovním pohovorům, žáci budou seznámeni s praktickými doporučeními a nejčastějšími dotazy, s kterými se mohou setkat při ucházení se o brigádu/zaměstnání.
- "Mindfulness" - dvouhodinový program zaměřený na soustředění, všímavost a kontakt se svým já.
Stálá nabídka:
- „První kroky na SŠ“ – program podporující adaptaci studentů po nástupu na střední školu.
- „Co smím, nesmím a musím" - program zaměřený na právní vědomí, převzetí odpovědnosti sám za sebe, právní zarámování některých situací z běžného života studentů.
- „Drogové závislosti, aneb co si vlastně pomyslet“ - Dvou až čtyřhodinový program věnovaný postojům k drogám, jednotlivým fázím závislosti, uvědomění si, jak droga může ovlivnit život člověka, pokud do něj vstoupí.
- „Jak se učit“ – program věnovaný seznámení studentů s různými formami efektivního učení.
- „Zdravé sebevědomí“ – program zaměřený na podporu sebevědomí, sebepřijetí, osobnostní růst.
- „Hodnoty v mezilidských vztazích“ – program věnující se následujícím otázkám: Co určuje kvalitu našich vztahů? Co hledáme v mezilidských vztazích a co do nich sami vkládáme?
- „Kluci – holky – láska“ – práce s pojmy gender a stereotyp, pojmenování a sdílení očekávání, která mají žáci v současné době od partnerského vztahu.
- „Začátky intimního života“ – program věnován otázkám souvisejícím se startem aktivního sexuálního života, prevenci sexuálně rizikového chování a rozlišení fyzické a psychické intimity.
- „Komunikační strategie“ – pojmenování vhodných a nevhodných komunikačních strategií, zvládání konfliktních situací běžného života.
- „Stejní nebo jiní?“ – program s cílem otevřít diskusi o předsudcích a stereotypech v oblasti národností, ras a vyznání apod.
- "Život není jenom online" - dvouhodinový program varující žáky před netolismem a syndromem FOMO.
- "Hrozí i Vám - virus HIV" - dvouhodinový program, jehož cílem je seznámit žáky s riziky AIDS a s prevencí jeho vzniku.
V případě zájmu lze po dohodě využít i další témata z nabídky pro základní školy, která budou upravena pro tuto věkovou kategorii.
Certifikát ke stažení zde: Certifikát VPP. 2014.PDF (711775)
INFORMACE a OBJEDNÁVKA
Mgr. Tomáš Holub
E-mail.: t.holub@zivot-bez-zavislosti.cz
Tel.: +420 773 050 840